Hoe screen je bedrijven in China?

Picture1

Als je deze blog leest, doe je hoogstwaarschijnlijk zaken met China of ben je van plan dat te doen. De kans is dan ook groot dat je zaken doet met één of meer Chinese zakenpartners, of dat in de toekomst zal doen. Dit Chinese bedrijf kan je leverancier, distributeur, agent, joint venture-partner, onderzoekspartner, licentiehouder, franchisenemer, dienstverlener of een ander type zakenpartner zijn. Wat als je overweegt om een ​​samenwerking met deze Chinese partner op te zetten, maar je wil er zeker van zijn dat het een legitiem en betrouwbaar bedrijf is? In dit artikel geven we je een paar suggesties hoe je een Chinees bedrijf kunt screenen.

Voorkomen is beter dan genezen

Bij het zakendoen in China is het cruciaal om waakzaam te blijven en potentiële oplichting te vermijden. Oplichting komt veel voor en een gebrek aan transparantie met Chinese partners kan het soms moeilijk maken om mogelijke gevaren vroegtijdig te detecteren. Culturele verschillen kunnen ook misverstanden creëren, die mensen met slechte bedoelingen kunnen uitbuiten. Hoewel de meeste Chinese bedrijven legitiem en serieus zijn, is het verstandig om altijd voorzichtig te blijven en rekening te houden met de mogelijkheid om opgelicht te worden. Door alert te blijven, kunnen bedrijven zichzelf beter beschermen en weloverwogen beslissingen nemen bij het omgaan met partners in China.

Er zijn veel manieren om je Chinese zakenpartner te screenen, waarvan de meeste gratis beschikbaar zijn. Voor sommige zaken moet je hulp vragen aan een consultant zoals ons, een Chinese vriend of een overheidsinstantie, omdat de informatie meestal alleen in het Chinees beschikbaar is. Maar met een beperkte inspanning is het niet zo moeilijk om een ​​snelle screening van je Chinese zakenpartner uit te voeren.

Registratie onderzoeken

Alle bedrijven in China moeten geregistreerd zijn bij de State Administration for Industry and Commerce (SAIC). Het is dus aan te raden om een kopie van hun business license of het registratienummer van het bedrijf op te vragen en dit te checken via websites van derden of de Chinese overheid, zoals het National Enterprise Credit Information Publicity System (http://www.gsxt.gov.cn/index.html) of Tianyancha (https://www.tianyancha.com/; alleen toegankelijk vanuit China).

Zorg er in ieder geval voor dat je de bedrijfsnaam in de originele Chinese karakters krijgt. Chinees is de enige officiële taal in China en namen in het Engels of in pinyin (het officiële systeem om Chinese karakters te schrijven in ons westers alfabet) zijn meestal niet voldoende om het bestaan ​​van een Chinees bedrijf te checken.

Op de hierboven genoemde websites kan je de volgende informatie vinden: bedrijfsnaam, bedrijfsvorm en -status, geregistreerd adres, oprichtingsdatum, looptijd, nummer van hun business license, bedrijfsomvang, geregistreerd kapitaal, gestort kapitaal, aandeelhouders, functionarissen (wettelijk vertegenwoordiger, raad van bestuur, toezichthouder, algemeen directeur), merknamen, octrooien, eventuele hypotheken, straffen en onrechtmatige handelingen.

Bedrijfsstempel

Elk Chinees bedrijf heeft een officiële bedrijfsstempel of bedrijfszegel, die dient als een cruciale vorm van authenticatie en vaak belangrijker wordt geacht dan een handtekening. De stempel is doorgaans rond van vorm en bevat de naam van het bedrijf in rode inkt, geschreven in Chinese karakters en soms ook in het Engels. De Chinese naam moet overeenkomen met de naam op de business license van het bedrijf. Weten hoe de juiste stempel eruitziet, is essentieel, aangezien de officiële bedrijfsstempel vereist is voor juridisch bindende overeenkomsten. Het checken van deze stempel kan helpen om fraude te voorkomen en de authenticiteit van documenten te garanderen.

Mainland China stempel:

Hong  Kong stempels:

Stel vragen!

Aarzel niet om vragen te stellen. Je zal verbaasd zijn als je merkt dat Chinese bedrijven heel open en transparant kunnen zijn als ze graag met je willen samenwerken. Als ze geen belangrijke informatie met je willen delen, is dat meestal een teken dat er iets mis is of dat ze niet echt geïnteresseerd zijn om met je samen te werken. Hier zijn een paar acties en praktische suggesties die je gemakkelijk zelf kan uitvoeren:

  • Bel de algemene vaste telefoonlijn om te checken of het bedrijf echt bestaat.
  • Controleer het wettelijke adres of – indien mogelijk – bezoek het bedrijf zelf of vraag iemand die je vertrouwt om er langs te gaan.
  • Controleer of je contactpersonen er werken of geautoriseerde vertegenwoordigers zijn van het Chinese bedrijf.
  • Praat met derden: klanten, leveranciers, concurrenten, overheden, beroepsverenigingen, media.
  • ​​Vraag om buitenlandse referenties en andere informatie.
  • Controleer de officiële bedrijfsstempel, business license en andere bedrijfsdocumenten (belastingcertificaten, IP-registraties, leaseovereenkomst/landgebruiksrechtcertificaat, financiële documenten)
  • Staat de bankrekening geregistreerd op naam van de partner?

Online onderzoek

Een andere manier om informatie over je Chinese zakenpartner te vinden, zijn online bronnen. Het is zeker dat je niet al te ver geraakt als je Google als zoekmachine gebruikt. De populairste Chinese zoekmachine is Baidu, maar je kan ook andere online tools raadplegen, zoals Alibaba’s Gold Supplier-status of platformen zoals Global Sources, die vaak verificatieprocessen hebben. Veel informatie kan ook worden gevonden via de WeChat-zoektoepassing of andere sociale media. Net als bij de officiële bedrijfsinformatie die hierboven is vermeld, kan je een consultant of een Chinese vriend om hulp vragen, aangezien de meeste informatie alleen in het Chinees beschikbaar is.

Tekenen van wantrouwen

Hieronder hebben we enkele typische mogelijike alarmsignalen opgesomd. Hoewel sommige van deze afzonderlijke items misschien geen reden tot bezorgdheid zijn, kan een combinatie van meerdere van deze factoren zorgwekkend zijn en een indicatie zijn voor mogelijke oplichting.

Mogelijke alarmsignalen zijn:

  • Het is allemaal te mooi om waar te zijn.
  • Website is enkel in het Engels.
  • Je wordt voortdurend gepusht – Chinese leveranciers spelen graag in op het geduld van westerlingen.
  • Geen verifieerbaar track-record.
  • Geen e-mailadres van het bedrijf.
  • Contactpersoon die enkel een Engelse naam gebruikt.
  • Informatie klopt niet – je gevoel zegt dat er iets niet klopt.
  • Geen productiefaciliteiten/ geen licentie / geen personeel.
  • Aanzienlijk goedkoper dan de gemiddelde marktprijs.
  • Je contactpersoon werkt niet voor het bedrijf.
  • Communicatiestijl of contactpersoon verandert regelmatig.
  • Ze vragen facilitaire vergoedingen of volledige vooruitbetaling.

Kortom: gebruik je gezond verstand bij het selecteren van uw Chinese leveranciers. Meestal kom je daarmee ver en voorkom je toekomstige problemen.

Contacteer ons als je meer informatie of advies nodig hebt. 

Picture4

Geïnteresseerd in onze diensten?

We zijn beschikbaar voor je vragen. Je kan ons ook contacteren voor een gratis consultatiegesprek van één uur.

Contacteer ons

Meld je aan voor onze nieuwsbrief