Waarom is WeChat efficiënter dan Baidu SEO en een Chinese website?

Social media

In dit artikel geven we je achtergrondinformatie over Baidu (en andere vergelijkbare zoekmachines in China) en focussen we ons op een aantal belangrijke punten om je online zichtbaarheid in China te vergroten.

Baidu is de belangrijkste zoekmachine in China, met een marktaandeel van ongeveer 79% in China, gevolgd door Bing (9%), Sogou (4%) en een paar andere kleinere zoekmachines. De functionaliteiten voor Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA) zijn vergelijkbaar met Google SEO en SEA, en de meeste veelgebruikte marketingpraktijken in westerse markten kunnen ook worden gebruikt voor Baidu.

Er zijn echter bepaalde kenmerken en eigenschappen die specifiek zijn voor China en die Baidu economisch minder interessant maken voor buitenlandse B2B-bedrijven:

  • Chinezen gebruiken Baidu niet zoals wij Google gebruiken. Hoewel Baidu de grootste zoekmachine in China is, gebruiken veel Chinezen Baidu niet wanneer ze op internet naar informatie of bedrijven zoeken. China is een ‘mobile-first’-samenleving, wat betekent dat Chinezen hun smartphones gebruiken wanneer ze naar producten of merken zoeken. Bovendien zoeken de meeste Chinezen in plaats van op Baidu rechtstreeks op Chinese sociale media-apps, zoals WeChat, Weibo, Little Red Book, Douyin of op e-commerceplatforms, zoals Alibaba, JD.com, enz. Dit geldt ook voor zoekopdrachten naar B2B-producten.
  • Zelfs als je een Chineestalige website hebt, zal geen enkele Chinees je website vinden. Vanwege bepaalde technische verschillen of beperkingen (zoals een andere crawlfrequentie, Baidu die geen JavaScript ondersteunt, de ‘Great Firewall of China’ en censuurregels, enz.) zullen Chinezen je website nooit vinden, tenzij ze je domeinnaam kennen. En zelfs als ze je Chinese website vinden, scoren websites die in het buitenland worden gehost meestal erg slecht in de Baidu-ranglijst en laden ze langzamer, waardoor de gebruikerservaring verslechtert.
  • Je hebt een ICP-licentie nodig. Een oplossing voor de bovenstaande problemen zou kunnen zijn om je website te hosten in Mainland China. Om een ​​website te openen in Mainland China, heb je een ICP-licentie nodig (ICP = Internet Content Publishing License). Je hebt echter je eigen legal entity in China nodig om een ​​ICP-licentie te krijgen (dit kan niet door een derde partij worden gedaan). Veel van onze klanten hebben nog geen legal entity in China, sommigen van hen hebben zelfs niet de intentie om er al vanaf het begin een legal entity op te zetten.
  • Andere oplossingen zijn mogelijk, maar economisch niet interessant. Er zijn manieren om de bovenstaande problemen te omzeilen, zoals het hosten van je website in Hong Kong of het gebruiken van een CDN (‘Content Delivery Network’), maar deze oplossingen bieden meestal nog steeds geen grote verbetering, tenzij er veel wordt geïnvesteerd.

Als gevolg hiervan, en gebaseerd op onze ervaring met soortgelijke B2B-projecten, raden we je ten zeerste aan om je te focussen op WeChat als je belangrijkste marketing- en communicatietool in China, zeker als je prioriteiten moet stellen (wat 99% van onze klanten moet doen). Voor B2B-bedrijven is in de westerse wereld een website het centrum van al je marketing- en communicatie-inspanningen; in China is dit WeChat. De ‘return on investment’ zal zeker hoger zijn, afgezien van andere voordelen, zoals hieronder verder beschreven.

WeChat als je toegang tot China

WeChat, in het Chinees 微信 (‘Weixin’) genoemd, is eigendom van Tencent en begon oorspronkelijk in 2011 als een berichtenapp. In 2023 had WeChat 1,26 miljard maandelijks actieve gebruikers en was het de populairste app van China. In het afgelopen decennium ontwikkelde het zich tot een unieke ‘super-app’. De meeste Chinezen gebruiken WeChat zowel privé als zakelijk. Er is geen enkele westerse app of platform dat met WeChat kan worden vergeleken. Voor meer informatie hierover lees het artikel op de volgende link.

Naast het gebruik van WeChat als een één-op-één communicatietool of voor andere toepassingen in China, kan een bedrijf of organisatie ook een officieel WeChat-account opzetten. Er zijn 2 soorten ondernemingsaccounts (of officiële accounts): service accounts en subscription accounts.

  • Service accounts verschijnen in de WeChat-inbox, net als elk binnenkomend bericht (van een vriend of collega). Als gevolg hiervan bieden service accounts een grote online zichtbaarheid. Met een service account kan je maximaal 4 berichten per maand plaatsen (met maximaal 8 artikelen per bericht). De meeste van onze B2B-klanten zetten een service account op.
  • Subscription accounts worden gegroepeerd in een map genaamd ‘subscriptions’, dus er is een extra stap nodig om de berichten te zien, wat resulteert in minder online zichtbaarheid voor je volgers. Aan de andere kant kan een subscription account dagelijks posten (1 bericht per dag, tot 6 artikelen per bericht).

Contacteer ons als je meer wil weten over het vergroten van je online zichtbaarheid in China of als je van plan bent om een ​​officieel WeChat-account op te zetten voor je bedrijf in China.

Picture4

Geïnteresseerd in onze diensten?

We zijn beschikbaar voor je vragen. Je kan ons ook contacteren voor een gratis consultatiegesprek van één uur.

Contacteer ons

Meld je aan voor onze nieuwsbrief